• EN
ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1396

اخبار و رويدادها

در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی مطرح شد:

اگر منطق اقتصادی و بازرگانی حاکم نباشد، قطعا در تولید با مشکل مواجه خواهیم بود/ گردش مالی در صنعت بتن 38 درصد بودجه عمرانی کشور است

اگر منطق اقتصادی و بازرگانی حاکم نباشد، قطعا در تولید با مشکل مواجه خواهیم بود/ گردش مالی در صنعت بتن 38 درصد بودجه عمرانی کشور است
سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی صبح امروز با حضور  وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونین و مدیران راه وشهرسازی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار نمود.

در آیین افتتاح این سمینار ، دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه صنعت سیمان از منظر اقتصادی، فناوری و زیست‌محیطی دارای جایگاه بسیار مهمی در کشور است، گفت: صنعت سیمان در عصر حاضر و در زندگی مدرن امروز، به صورت مستمر دچار تحول و دگرگونی است و فرآیندهای نوآوری گسترده‌ای در نحوه بهره‌برداری از آن اعمال می شود.
وی با طرح دو محور تنوع محصول و مصرف سیمان خاطرنشان ساخت که در کشور در حوزه‌های یاد شده به خوبی حرکت نشده است و میزان مصارف سیمان و تنوع محصول در ایران بسیار محدود است. به عبارت دیگر تنها به استفاده از چند ماده محدود، اکتفا شده است.
دکتر آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاکید من همواره بر ایجاد تنوع محصول بوده است در حالی که بخش اعظم مصرف سیمان در کشور ما سیمان مستقیم است و وجود محصولات متنوع در بازار را کمتر شاهد هستیم.
وی ادامه داد: نظام توزیع و بازرگانی سیمان نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. منطق بازرگانی ایجاب می کند که بازار مصرفی سیمان همگام با تولید آن در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد تا بیش از این منابع هدر نرود. برای تولید یک تُن سیمان در کشور 100 متر مکعب گاز مصرف می‌شود که قیمت جهانی آن حدود 13 دلار است درحالی که کارخانه‌های سیمان 110 هزار ریال بابت آن پرداخت می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر ضرورت نگاه بازرگانی و منطقی در حوزه تولید کشور افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها، تولید 120 میلیون تن سیمان در افق 1404 در نظر گرفته شده است که منطق بازرگانی ندارد. هر کالایی همچون سیمان، فولاد و... اگر منطق بازرگانی و اقتصادی نداشته باشد قطعا در تولید با مشکل مواجه خواهد شد. اگر این منطق حاکم نشود، فشار بر تولید با شکست مواجه خواهد شد و تنها هزینه ایجاد می‌کند.
وی در ادامه با اعلام حمایت کامل از حوزه سیمان و تولید آن در کشور، گفت: آنچه می‌تواند صنعت سیمان در ایران را پایدار کند رویکرد بازرگانی است. ما در وزارت راه و شهرسازی حمایت کامل خود از این صنعت را اعلام می کنیم ولی نه در قبال درخواست‌های غیربازرگانی چراکه چنین حمایتی، لرزان و پرافت و خیز خواهد بود. دست‌اندرکاران این صنعت اگر به سمت استقرار نظام بازرگانی حرکت کنند، نظام توزیع را تغییر دهند، تنوع محصول داشته باشند و بر روی فناوری‌های نو کار کنند قطعا حمایت و همکاری همه‌جانبه ما را نیز خواهند داشت.
دکتر آخوندی در پایان صحبت‌های خود، استقرار سیستم LC خرید سیمان به صورت اعتباری در کشور را از جمله اقدامات مهم و حمایتی وزارت راه و شهرسازی در حوزه سیمان برشمرد و بر حمایت کامل از این صنعت تاکید دوباره نمود.

گردش مالی در صنعت بتن 38 درصد بودجه عمرانی کشور است
دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در آیین افتتاح سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی با طرح این موضوع که گردش مالی در صنعت بتن 38 درصد بودجه عمرانی کشور است، گفت: افزایش سریع تولید سیمان به موازات توسعه شهرنشینی پیش رفته است. مصرف سیمان جهان در سال 1900 حدود 20 میلیون تن بود، اما هم اکنون به بیش از 4 میلیارد تن رسیده است و کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند مصرف آن را کنترل نمایند.
دکتر شکرچی‌زاده در ادامه افزود: با توجه به تولید مازاد سیمان در کشور باید استفاده از بتن در پروژه‌های عمرانی مورد توجه قرار گیرد، زیرا استفاده از بتن در رویه بتنی در راه‌های مواصلاتی کشور حداقل 50 سال کار می کند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در صنعت بتن روی داده است، ما با ورود بتن‌های توانمند و فوق توانمند روبرو بود‌ه‌ایم که عمدتا به دلیل ورود افزودنی‌ها به صنعت بتن بوده است و نه تحول در سیمان. امروزه افزودنی‌ها جزو اصلی بتن به شمار می‌روند و موضوع همخوانی افزودنی و سیمان در دستور کار جدی قرار دارد.
دکتر شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با مهم دانستن مبحث دوام بویژه در محیط های شهری، تغییر مدل ذهنی را یک ضرورت دانست و افزود: آنچه اهمیت دارد قیمت یک تن سیمان یا یک مترمکعب بتن نیست، بلکه یک سال عمر مفید باید مورد توجه قرار گیرد و تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارفرمایان باید این نگاه را داشته باشند.
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت سیمان خاطرنشان ساخت: توجه بیشتر این صنعت به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، رقابتی نمودن صنعت سیمان، هدایت به سمت طراحی و ساخت بتن و کاهش فاصله با صنعت بتن از جمله چالش‌های پیش روی کشور در این حوزه است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگر سخنرانی خود در آیین افتتاح سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی و در تشریح راهکارهای گسترش مصرف سیمان گفت: افزایش سهم ساختمان‌های بتنی در مقایسه با فولادی، تشکیل کمیته‌های مشترک برای آیین‌نامه بتن ایران و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، ترمیم رویه‌ کانال‌های بتن آبرسانی و گسترش کاربرد رویه‌های بتنی می‌تواند در افزایش و توسعه مصرف سیمان موثر واقع شود.
وی با تاکید ویژه بر گسترش کاربرد رویه‌های بتنی در کشور به عنوان یکی از مهمترین این راهکارها گفت: در 4 سال آینده قرار است 10 درصد رویه آسفالت راه‌های کشور به رویه بتنی تبدیل شود. عمر مفید راه‌های بتنی بین 40  تا 50 سال است، در حالی که عمر آسفالت معمولا بین 15 تا 20 سال بر آورد می شود.
وی، جلوگیری فشار بیشتر به لایه‌های زیرین راه و تغییر شکل کمتر را از مزیت های رویه‌های بتنی نسبت به رویه‌های آسفالت عنوان کرد و گفت: بازتاب انعکاس نور این رویه‌ها بین 33 تا 50 درصد بیشتر از راه ها و معابر است. همچنین با توجه به تسهیل حرکت وسایل نقلیه بر رویه های بتنی، تا 15 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و با توجه به بازتاب نور بیشتر، مصرف انرژی در این راه‌ها 37 درصد کمتر از راه آسفالت است.
مهندس اتابک رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان دیگر سخنران مراسم آغازین سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی با اشاره به این مطلب که تولید سیمان در جهان بیش از 4 میلیارد و 400 تن است، سیمان را پرحجم‌ترین ماده تولیدی دنیا برشمرد و گفت: در کشور ما، آهنگ رشد و تولید سیمان بسیار بالاتر از دنیا بوده است.
وی افزود: ظرفیت تولید سیمان کشور تا پایان آذر 95 بیش از 80 میلیون تن بوده است. در همین راستا و در سال 2015، ایران جایگاه هفتم جهانی را در حوزه تولید سیمان داشته است و با توجه به توسعه شهرنشینی و ویژگی های کشور، پیش‌بینی اکثر مؤسسات این است که مصرف سرانه ایران می‌تواند از مصرف سرانه دنیا بالاتر باشد.
مهندس اتابک با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه صادرات سیمان، کشورهای عراق، افغانستان و کویت را سه کشور اصلی که مقصد صادرات سیمان ایران است نام برد.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در کشور 94 خط تولید سیمان را دارا هستیم و 14 نوع سیمان تولید می‌شود. خوشبختانه از نظر تولید و تکنولوژی آن وضعیت مناسبی را در کشور داریم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ارکان موفقیت در صنعت سیمان را 4 عنصر بازاریابی، بازارسازی تولید، حمایت دولت و زیرساخت‌ها دانست و خاطرنشان ساخت که در حوزه تولید رشد انفجارگونه را شاهد هستیم.
وی همچنین تداوم سمینارهایی از این دست را به منظور فرهنگ‌سازی در کشور خواستار شد و خاطرنشان ساخت: صنعت سیمان قابلیت بسیاری از اقدامات را دارد که نادیده گرفته شده است و امید داریم تا با حمایت دست‌اندرکاران بتوانیم گام‌های بزرگی را در این حوزه برداریم.
در ادامه این مراسم مهندس سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور در اوایل دهه 1380 با کمبود سیمان مواجه شد و برای برطرف شدن این مشکل کارخانه های بیشتری در کشور برای تولید سیمان احداث شد.
وی با بیان اینکه در آن سال تولید سیمان کشور 30 میلیون تن بود، اما در سال 1390 به 75 میلیون تن رسید، گفت: در حالی که روند رشد صنعت سیمان در جهان بین 5 تا 6 درصد بود، در ایران رشد سالیانه به 10 درصد رسید و امروز شاهد تولید مازاد سیمان در کشور هستیم.
وی اظهار داشت: ظرفیت‌سازی برای تولید سیمان در کشور برای رشد اقتصادی 7 تا 8 درصدی بود، اما در سال‌های گذشته شاهد منفی شدن رشد اقتصادی در کشور بودیم و این سبب شد با کاهش مصرف سیمان در کشور به تولید مازاد برسیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با این حال قرار است در افق 1404 ظرفیت تولید سیمان کشور به 120 میلیون تن افزایش یابد و برای مصرف آن باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم تا در پروژه های عمرانی استفاده از بتن مورد توجه گیرد.
مهندس سرقینی با اشاره به هدفگذاری صنعت سیمان در کشور بیان کرد: ارزش افزوده سیمان بین 3.5 تا 4 درصد است و در راستای افزایش اشتغال‌زایی در صنعت سیمان باید میزان اشتغال‌زایی این صنعت از نیم درصد کنونی در سال 1404 به 2 درصد افزایش یابد.
وی با بیان اینکه 29 کارخانه تولید سیمان در کشور 600 هزار تن سیمان به کشورهای همسایه صادر کرده‌اند، گفت: این نشان می‌دهد که ما برای صدور سیمان به بازارهای دوردست برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و ضروری است بازارهای دور دست مورد توجه کارخانه های سیمان قرار گیرد.
در بخش دوم از سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، پروفسور رمضانیانپور سخنرانی خود را با عنوان الزامات دوام در روسازی‌های بتنی ارائه نمود. وی با بیان نکات مهم در دوام این نوع روسازی‌ها، مزیت انکارناپذیر این نوع روسازی‌ها را در مقایسه با روسازی‌های آسفالتی برشمرد.
پروفسور رمضانیانپور با مقایسه چرخه عمر در روسازی‌های بتنی و آسفالتی، با ذکر مثال‌هایی، استفاده از انواع روسازی‌های بتنی را در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار وسیع دانست. وی در ادامه سخنرانی خود به انواع خرابی‌های محتمل در این نوع روسازی‌ها و راهکارهای جلوگیری از آنها پرداخت.
دکتر سبحانی مدیر بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخنرانی خود را با عنوان پتانسیل توسعه رویه‌های بتنی در کشور،  چرخه های عمر و بهره برداری و مقایسه آنها ارائه نمود.  
وی در سخنرانی خود پتانسیل گسترش استفاده از این نوع رویه ها را در کشور برشمرد و همچنین با ذکر آمار و ارقام مقدار پتانسیل استفاده از سیمان را در این نوع رویه ها تحلیل نمود.
دکتر سبحانی همچنین در بخش دیگر سخنرانی خود به مباحث چرخه عمر و بهره برداری روسازی‌های بتنی در مقایسه با روسازی آسفالتی پرداخت و مزایای روسازی‌های بتنی را در این خصوص بیان کرد.
سخنرانی پایانی روز نخست سمینار را دکتر مقدس نژاد عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان روش‌های طراحی رویه های بتنی و تفاوت‌های آنها ارائه کرد.
وی در سخنرانی خود به انواع روش‌های معتبر و رایج  طراحی روسازی‌های بتنی پرداخت و ضمن بیان نکات و فرضیات مهم در این روش ها، محدودیت‌ها و مزایای هر یک از این روش ها را بیان کرد.
خاطرنشان می‌شود سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور جمع کثیری از علاقمندان برگزار شد و عصر فردا به کار خود پایان خواهد داد.
برگزاری سخنرانی‌های تخصصی و میزگرد در محورهای موضوعی معرفی رویه‌های بتنی و تجربیات ملی و بین‌المللی، پتانسیل توسعه رویه‌های بتنی در کشور، روش‌های طراحی رویه‌های بتنی و تفاوت آنها پتانسیل استفاده از سیمان در تثبیت لایه‌های زیرسازی راه، روش های اجرای رویه‌های بتنی، دوام و چرخه‌های عمر و بهره‌برداری روسازی بتنی، تعمیر و نگهداری رویه‌های بتنی و معرفی دستورالعمل اجرا و کنترل کیفی رویه‌های بتنی از بخش‌های اصلی این سمینار دو روزه است.





پروانه حسینی امتیاز به خبر :
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت